Dubbeltackor

Inatt vid 4-tiden lammade förra årets förstfödda: Duffy.

Lilla Elma hade precis ätit klart och jag var på väg att köra hem, när Duffy ställde sig i kissposition men inte kissade, krafsade en gång och la sig sedan ner o lammade, lätt som tamejfanken inkentinken. Nu var ju båda lammen ganska små, men ändå; en sån lätt förlossning var ett tag sen jag såg.

För säkerhets skull föste jag ut alla andra tackor, så Duffy fick vara ifred. Trolig orsak till Durums avoghet mot sin Elma, är att någon annan tacka varit framme och slickat på lammet och detta har gjort Durum stissig och tveksam till Elma. Så nu tog jag det säkra före det osäkra och allt gick hur bra som helst. Fast Duffy förstod inte att hon skulle göra något med det som kom ut där bak, så jag fick lyfta fram lammen till nosen på henne och då tog hon genast tag i sina uppgifter och fixade allt galant.

Det börjar bli många mammaboxar nu, men idag släpper vi ut Bolly med sina lamm i den stora lamm-och-mammhagen; kanske Dilba kan få flytta över också. Det är ett pyssel att se till att de har vatten och hö i alla boxar och sen kross två gånger om dagen, men det är ett kärt pyssel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0