Ett bauta-lamm!!!

Lilla Dott, Alka, trendfåret, det lilla runda fåret, ...kärt barn har många namn, lammade i natt. OM jag nu hade något favoritfår vore det hon. Det var mysigt för hon gick omkring i halmen och knorrade och slickade och slickade på sig, på mig och på annat som kom i vägen. Bollys dagsgamla baggar tutade i högan sky och var allmänt enerverande. Lill lyckades senare på natten tratta i dem lammnäring och då tystnade de. Antagligen har inte mamma Bolly hunnit fylla på i samma takt som de dricker så de var så hungriga.
Lilla Dott vankade av och an och till slut la hon sig ner och krystade och vips var alla andra fåren försvunna ut i hagen. De kom in ett och ett ibland för att titta till henne. Jag satt i halmen och flera gånger kom hon och la sig bredvid mig och en gång med huvudet i knät. Klövar stack ut och sen en nos med blå tunga. Det var stora lammdelar... Just som jag hämtade handdukar för att hjälpa till att få ut den, så kom Lill, och med gemensamma krafter fick vi ut en bagge på 5,9 kg! Stackars förstföderskan.
Allt verkade vara frid och fröjd och den reste sig och diade men då såg vi att den gick på framsidan av klövarna fram. Den hade ingen styrsel i kotorna när han gick. Vi spjälade honom och får se i morgon vad som ska göras. 

Pims betedde sig misstänkt men hon är van så med lampan på klarar hon sig till i morgon bitti.

Bilder på nattens bamsebagge



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0