Slaksidans försvarare

Jag fick ett recept av en dam en gång för ett par år sedan, när jag stod på torget och marknadsförde Lilla Lamm. Damen hade ätit en fantasisk lammrätt i Italien och helt sonika stegat in i köket och fått receptet.
Jag har lagat det en gång men dessvärre hittar jag det inte nu. I stora drag var det så här:

Gör en smet av brödsmulor, finhackad lök, vitlök, hackad persilja och citronsaft, + salt och peppar.
Putsa bort det fettigaste från slaksidan (tycker jag) och lägg smeten på och rulla ihop som en rulltårta. Knyt ihop med steksnöre och stek den i ugn. Kanske lite olivolja i originalreceptet men jag rekommenderar Nöbbles citronrapsolja.

Mått, grader och tid har jag ingen aning om utan kör på känn. Funkar oftast (utom när man cyklar i beckmörker utan lyse).
Passar till grönsallad eller som bufférätt tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Man kan även gå med i Slaksidans Vänner, där slaksidans tillskyndare träffas och diskuterar fördelarna med slaksidan.

2010-12-06 @ 14:28:44
Postat av: Linda

Var hittar jag denna grupp? Finns den på nätet? Googlar febrilt men hittar ingenting = då finns det inte i min värld:-)

2010-12-07 @ 23:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0