Fårfrågor

Idag blev jag uppringd på mobilen av en mycket ung och artig herre. Jag tror han sa, att han gick på Apelskolan, men är inte säker. Han ville ställa några frågor om får. Det var en skoluppgift och han hade säkerligen hittat Lilla Lamm på nätet.

Så körde han igång med sina frågor; det var lite kass täckning ibland och lite svårt att höra frågorna, men på det hela taget ville han veta:

Vad är det bästa med får?

(Jag funderade ett tag - vad ville han ha för svar? Att de är rogivande och luktar gott när solen skiner på dem? Nä, jag svarade, att de betar så att det blir fint och att man kan använda ullen, köttet och skinnen.)

Vad äter fåren?

(Betar gräs och buskar på sommaren och på vintern får de ensilage (vet du vad det är? Jaaadå!) och hö.)

Så hade han några frågor om fårens barn. Hur många lamm får de?

(Oftast två, vilket är mest praktiskt eftersom de har två spenar.)

Vad väger de när de föds?

(Ca 3 kg.)

Tja, det var väl det hela. Men en sån tuff liten kille, som vågade ringa en helt främmande människa sådär! Man får ju hopp om mänskligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0