Fåren till Stockholm

Då var de fem bagglammen, avelsbaggen och två utdömda tackor på väg till de evigt gröna ängarna. Eller till Stockholm som vi brukar säga. När jag var liten och växte upp på ridskolan kunde man från vuxenhåll inte tala klartext om det faktum att även hästar ibland måste slaktas. För att bespara små barn (och troligen vuxna också) den hemska sanningen, sa man att "Spjuver har åkt till Stockholm", alltså sålts dit och fått det jättebra. Det där genomskådades ju så småningom men än idag reagerar jag om man talar om någon som "har åkt till Stockholm".
Idag har fåren alltså åkt till Stockholm. På fredag hämtar vi helfallen som det heter på slakterispråk när man talar om döda djur. Trots att de är halverade... märkligt. Och sen är det bara styckning kvar. Tjohoo vad det ska bli lugnt sen. Bara snälla tackor på ett enda ställe. Mysigt!

Lucky, världens äldsta får har också åkt till Stockholm rapporterar BBC. Lucky blev 23 år och ligger nu begravd under sitt favoritnektarinträd i Lake Bolac, nära Melbourne, Australien.

Kommentarer
Postat av: * M E T T E *

Oj. Då slår det mig plötsligt att väldigt många hästar från vår ridskola såldes till Ånge när jag var liten. Hmmm. Nåja, de hade ju inte levt nu längre i vilket fall som helst, det är 30 år sen. Men ändå.

2009-11-27 @ 17:20:33
URL: http://mettesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0