"Bästa da´n sen mina barn föddes!"

Att våra får är underbara tycker vi såklart och idag fick vi bekräftat från utomstående att det är något speciellt med våra bäsingar.

En familj som kallar sig själva Family Får, där framförallt pappan är galen i får, följde idag med till sommarhagen. Vi hade stämt möte vid en korsning i skogen för vidare guidning. Jag var just på väg ut genom dörren hemma (efter ett snabb-stop  då jag slängt in överblivna pajer från mitt kafé) då min man yrade nåt om att det var något med mina bin. -Vadå? Sitter de i en klump nånstans?!! undrade jag med lätt panik i rösten. -Följ med och se, sa min man (oförmögen att någonsin svara ja eller nej på en enkel fråga) Och ja- mycket riktigt- de hade svärmat.

Shit vad gör jag nu? Det var bråttom. För tillfället satt de i en buske på lagom höjd men de kunde ju närsomhelst få för sig att de skull flytta till nån snygg skorsten i närheten för att starta sitt nya samhälle. Ringer "Olle med bina", kan komma och låna fångstlåda och köpa några lådor till, stuvar in barnen i bilen (eftersom jag redan sagt att deras kompisar skulle komma och titta på våra får), gasar iväg och möter Family Får vid korsningen, guidar ner dem till hagen, lämnar dem och barnen att gosa med fåren, gasar vidare till Olle, hör ett konstigt ljud (som om någon slängt in en kattunge i bilen), får lådor, gasar tillbaka, ser vad som orsakar det mystiska skriket; en påfågel, kommer tillbaka till fårhagen och möts av en lycklig familj. -"Det här var bästa da'n sen mina barn föddes!" säger pappan. Alla hade kelat med fåren och ena flickan, som var lite skeptisk i början, hade också charmats av Charlie Brown & Co.
Man blir glad när när människor är så entusiastiska!

Och bina? Jo, de skakades ner i en låda och fick promenera in i sin nya kupa under ordnade former.
Bina flyttar in i sin nya kupa
 Hoppas bara jag fick med drottningen för annars får jag göra om proceduren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0