En liten Tofs-Vipa född och en Clown döpt

Minsann om inte Tofs hade lammat, när jag kom ner med svägerska och syskonbarn i eftermiddags. Ett tacklamm, svart med vit hjässa och bläs, vita tassar. Tofs hade fixat allting själv och lammet var på väg att börja dia, när vi anlände. Hon hade nog hittat rätt, för ena spenen var blöt. Dock hade Tofs riktigt rejäla vaxproppar i bägge spenarna, som satt ganska hårt. När jag drog ut dem sa det nästan plopp! Och sen formligen sprutade mjölken ut! Ja, det lilla tacklammet lär få ordentligt med käk.

Vår Lilla -Gubben-bagge blev idag döpt till Clown, för han ser ut som en sådan. I övrigt är det bara vårt första tacklamm som fått namn - Chutney - och så Stig-Helmer då förstås. Nu ska ju dessa lamm heta något på C, så han får väl heta Ctig-Helmer då. Han är mycket stadigare på fötterna nu; idag såg jag inte att frambenen vek sig en enda gång.

Imorrn bär det av till veterinären med våra lagårdskatter Selma och Fröding. De ska kastreras. Fröding hänger alltid i fårhuset, men Selma föredrar stallet bredvid, så henne ser vi inte mycket av. Hoppas bara att de håller sig hemma, när jag hämtar dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0