Till fårsysslorna hör höskörd

Idag var första dagen på höskörden! Efter flera dagar av sol och vind kunde vi köra in fem lass härligt hö! Visserligen äter våra får inte hö utan ensilage men det hör till att hjälpa till med höskörden och det är något visst med detta hököre.


Sen var det slut för idag men imorgon ska det in mer. Jag ska stränglägga (tror jag det hette) efter lunch nån gång med en blå traktor (med mossa på).

Det här är min nya partner. Jag försökte få låna Nöbbles Gårds nya Fendt (eftersom de ändå är i Danmark på semester) men se det gick inte. Bonden hävdade via SMS att han inte visste var nycklarna var. Han är en fegis.

Dessutom ska jag mocka ut i fårhuset. Det är två djupströbäddar på en sådär en 100 m2 som ska ut och det görs inte med skottkärra. Jag vet inte vad jag tänkte, men jag hade inte trott att det var med Grävmaskinen. Jag har suttit i Grävmaskinen en gång och vickat på spakarna och försökt knyckla ihop ett aluminiumrör som skulle slängas i container.
Det känns lite mer osäkert att navigera i ett begränsat utrymme. Tänk om jag kommer åt någon pedal eller spak som gör att den kastar sig iväg. Vilket fick mig att tänka på en Googleannons jag läst för länge sedan - och som fortfarande låg kvar:
Grävmaskin, Bergtrack AB
Vi säljer grävmaskiner med lång erfarenhet inom branschen.
www.bergtrack.se

Strängläggningen med Lilla Blå, på öppet fält, känns tryggare. Den ser erfaren ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0