Nabbendagen

Igår var det Nabbendagen i Timmernabben. Förutom andra aktiviteter i Timmernabben kunde man i hamnen stå och sälja egna produkter och där var även bakluckeloppis. Några sålde hemgjorda salvor, min goda vän Eva Stenvide sålde sin chutney, några nya marmelader och dukkah ( http://stenvide.blogspot.com/  ). Bredvid stod jag och sålde (försökte sälja) garn och skinn för Lilla Lamm och Nöbble gårds rapsolja. Rapsoljan var populär, men stickintresset var lågt och skinnen blev beundrade, dock förblev de i Lilla Lamms ägo.

En kvinna stod och tittade på skinnen och pratade om hur fina de var var. Sen fick hon se, att det faktiskt var ett "ben" på det närmsta skinnet. (När det fåret blev flått sparades någon dm av benskinnet, annars kapar man vanligen av sådana utstickande delar.) Kvinnan blev mycket upprörd och frågade om det var ett dött får?... För en gångs skull blev jag helt ställd och visste inte vad jag skulle säga. Men jag erkände väl i alla fall att fåret var dött och att vi hade låtit slakta det. Då undrade kvinnan hur skinnet kom av fåret, och när jag skulle förklara slakt och hur man flår, då skrek hon nästan av äckel och gick därifrån. Hon hade egna fårskinn, men gud vet hur hon trodde att de blivit som de blivit? Tror en del människor att man klipper av ullen och limmar på den på något skinnliknande material? Eller att man bara flår självdöda får?

Lite garn fick jag sålt, fast Lilla Lamm fick ju ganska mycket reklam och likaså Lindas Fik & Butik, så det var värt 50 kr i avgift. Solen sken hela dagen och jag pratade med en mängd trevliga människor. Vid fyra packade vi ihop och jag gick bort till rökeriet och köpte rökta räkor, rökt sik, rökt flundra och rökt lax. Detta medbringades till Linda och Chris som lyssnat på punkmusik på Fik & Butik, när Factum spelade på eftermiddagen http://fikochbutik.blogg.se/ .

På måndag kväll bär det av med hästtransporten på släp upp till sommarstugan i Ödeshög. Baggen Hampus ska hämtas på tisdagskvällen, men innan dess ska en loppis plundras och Ellen Keys Strand beskådas http://www.ellenkey.se/ . På onsdag morgon ska sen baggen inlämmas i vår lilla baggförsamling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0