Lassie - partypingla och skithund

Ut och räkna får. Lassie får vara med och vi övar lite höööger och vänster, stanna, sakta, kom, framåt i sällskap med fåren. Allt går finfint och vi har bra kontakt ända tills Gevalia bryter sig ur flocken och sticker iväg med Lassie efter sig. Istället för att runda Gevalia, springer Lassie efter, men tackan vänder tillbaka och sällar sig till sina polare igen och Lassie och jag övar på kom hit, stanna, stanna kvar och plats.

Nöjd med hunden kör jag hem till mina gäster, som tänt grillen.Vi grillar oxfilé. Maten blir ohyggligt god med filén, rostade grönsaker o rotfrukter, vitlökssmör och sallad och vi sitter ute och njuter i fulla drag. Mitt i maten kommer Lassie studsande, glad i hågen. Ställer sig bredvid mig och STINKER. Rullat sig i kattbajs, lös kattbajs, hela sidan på halsen. Naturligtvis med halsband och fästinghalsband på.

Iväg med hundfan till det tomma lilla fårhuset och stänger in henne i fårboxen. Lämnar lagårdsdörren öppen för att vara snäll. Sen sitter hunden och skäller och ylar resten av vår goda måltid. På något sätt förtogs något av njutningen av skall och yl och vetskapen om att jag snart måste ta i den äckliga, fruktansvärt illaluktande Lassie och leda in henne i badrummet och såpa in henne osv.

Det har varit några händelserika dagar för Lassie nu, med barnägande gäster. Igår var det fest med gäster och grannar och Lassies kompis Jazza (också border collie) var inbjuden. De där två höll igång hela kvällen och långt in på natten och slocknade väl ungefär samtidigt med alla barnen. Idag på jobbet var hon väldigt stillsam; låg på rygg upp-pallad mot en vägg och visade inga tecken på liv - den lilla partyhunden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0