Rapport från årets höskörd

Måndagen började med att just som punkteringen från söndagen lagats, gick ett däck till. Söndagens punktering hade tillfälligt lagats med en träbit - det är  sådant som bara fungerar på det här stället. Nu hade den vagnen i allafall fått ny slang men då small alltså ett annat. Det var tydligen ingen helt lätt procedur att få tillbaka det däcket och fälgen och en extra ring som tydligen kunde få för sig att hoppa av och slå ihjäl folk om man inte passade sig. Gamla lastbilsdäck hade tydligen denna konstruktion fick jag lära mig.


Sen kom pressen in från fältet och hade gått sönder. Detta tog ett tag att laga och det är faktiskt helt otroligt att det gick att hitta skruvar och brickor och bultar och sen -  som grädde på moset - fanns rätt delar hemma.



Ett par timmar försenat kom så körningen igång och jag fick köra strängläggningstraktorn. Helt rakt skulle det vara och det var så skönt att sitta där i solen och filosofera. (Jag fick bara in en finsk kanal i hörlurarna så någon riktig bonde som lyssnar på P1 blir jag aldrig). Sen skavde solbrillorna under lurarna så dem fick jag ta av (dagens i-landsproblem).



Sent på kvällen kom vi iväg på vår resa för att inhandla en ny bagge. Fortsättning följer....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0