Några försvinner, nya kommer till...

Det nya fårhuset blir nu målat invändigt. Tre gånger har vi strukit med kalkfärg (kalk o vatten) och en sista gång ska det bli ikväll. Räckena där foderborden ska anbringas är svartmålade och ska också få sig en sista strykning. Hagen är klar och på söndag planerar vi att ta hem fåren från betet.

I onsdags avmaskade vi lammen, så de är parasitfria när vi tar in dem.

Vår klippare Conny kommer ut tisdag eller onsdag och friserar damerna, vilket de säkert kommer tycka är skönt; de har väldigt mycket ull nu, speciellt Dott som ser ut som en vandrande tunna. När de blivit klippta kommer de att äta mer, vilket är bra nu när de ska betäckas eller har blivit betäckta och ska samla på sig lite fett inför dräktighet och lamning.

De tre ungtackorna som gick i min trädgård är nu slaktade och väntar på styckning på lördag. Skinnen ska levereras till Frank Garvare idag. De har legat med havssalt på köttsidan sen i tisdags. Ett brunt, ett svart och ett vitt. Lite av köttet ska inmundigas redan på kvällen, då jag och mitt matlag (vi är fyra kollegor från biblioteket, som lagar mat, dricker vin och mår bra) ska göra en indisk lammgryta.

Det känns stort och bra, att äta upp lammet, som man själv tillagat, som man själv varit med och styckat, som man själv varit med och flått, slaktat,  sett växa upp, sett som nyfödd. Vad mycket mer man vet om det här köttet, än det kött man köper i affären...

Och kanske att det verkligen blir några små lamm nu i oktober/november. Jag tycker nog att de gamla tackornas juver har ökat lite i omfång sen jag kände på dem sist. Vi håller tummarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0