Gott får

Jag inte bara läser om får, ibland tillagar jag dem också. T ex igår, då jag gjorde en indonesisk lammgryta, fast jag får döpa om den till indonesisk fårgryta, för det var vad jag hade. Bonus fick sätta halsen till och några övriga grytaktiga bitar, som jag stoppade i denna - i mitt tycke - mycket goda anrättning.

Man behöver till 4 pers.

0,5 kg lammkött, grytbitar
0,5 dl ketjap manis (söt indonesisk soja, går att byta ut mot 2 msk kinesisk soja o 1 msk socker)
2 dl äppeljuice, färdigblandad
1 gul lök, finhackad
1,5 tsk curry
0,5 tsk sambal oelek
0,5 tsk ingefära, malen (jag tog färsk, och mer)
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 tsk vinäger

Gör en marinad av detta o låt grytbitarna ligga i den ett tag/över natten.
Lägg sen allt i en gryta o strö över nån matsked vetemjöl (och om man vill, lite extra röd chili). Rör om o låt sjuda i 50 min. Tillsätt vatten om grytan blir för tjock. Serveras med ris. Receptet hittade jag på Tasteline.com.

Kommentarer
Postat av: Linda

Mycket god gryta, intygas av mig och döttrarna. Fick en lunchlåda av Lill i går när jag gick förbi med hunden. Den glömde jag naturligtvis hemma. Det blev middag till mig och barnen i kväll istället. Lilla C, 4 år frågade vad det var för kött och jag sa lamm, varpå hon utbrast Åhhhh, jag ääääälskar lamm!

Duktig flicka.

2008-06-25 @ 21:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0