Slut på lamningen?

Redan igår vid lunchtid verkade det som om Fläta hade bestämt sig för att lamma. Hon stod för sig själv och såg lite olycklig ut. När jag kom ner till kvällsutfodringen stod hon fortfarande och såg tung och trött ut. Hon hade parkerat sig i lamningshörnet och de andra tackorna gick ur vägen för henne. Jag åkte hem och tog på mig mer kläder och åkte tillbaka och nu hade hon lagt sig ner, fick en värk och inget mer. Lilla Lassie var med och Flätt verkade störa sig på henne, så jag tog ut valpen på en promenad istället. Inget hade hänt när vi kom tillbaka, så jag körde hem valpen och återvände till fårhuset.

Fläta hade flyttat på sig och nu både krafsade hon och slickade sig snabbt om munnen - båda tecken på nära förestående lamning. Klockan var väl halv elva ca. Jag parkerade mig i en halmhög utanför hagen. Halv tolv gav jag upp och åkte hem. Ställde klockan på halv två och körde dit igen då. Absolut ingenting hade hänt, utan tackan hade nu lagt sig tillrätta och låg och idisslade i godan ro. Då var det snudd på att jag blev förbannad. Hem och la mig igen.

Vid pass åtta på morgonen messade Linda, att Fläta stod med två nyfödda, blöta lamm. En tacka som är svart- och vitskäckig och en bagge, som är svart med vit hjässa.

Då är det bara en tacka kvar, som kan vara dräktig: Gevalia. Hon är stor och kroppkakelik när hon ligger ner, så hon ser iallafall dräktig ut, men är inte svullen i rumpan och har inte fått ordentligt juver, så helt säkra är vi inte.

På vårens fårprogram står nu - som Linda sa igår, när hon talade med slakteriet/charkuteriet i Bräkne-Hoby, "omvandling av tackor till korv". Vidare ska sommarens betesmark gås över och stängsel kollas. Klövar ska klippas. Fårräkningen till Jordbruksverket är inskickad och Allmogefårföreningen ska också ha en lista över våra djur, men den är betydligt mer ingående. (De vill veta färg på djuren, eventuella sjukdomar eller andra problem, hur hornen sett ut på baggarna, om lammen fötts som enslingar, tvillingar eller trillingar mm mm.) Fåren måste klippas. Ull måste rensas och köras upp till spinneriet. Sen ska alla ut på bete.

Vi får nog sluta jobba...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0