Bo Vilhelm vs Millie

Nu får mina trädgårdsfår Bo Vilhelm och Pucko sälla sig till de andra bagglammen i Ronnys hage. De har blivit stora och starka (tycker de själva) och går stångmatcher mot varandra och jagar varandra runt, runt i trädgården. De stissar upp sig så till den milda grad, att hundarna åker på en smäll ibland.

Igår var det samojeden Millie, som fick sig en däng av Bo Vilhelm (som annars har varit den fredligare). Hon blev rädd och förbannad, sög tag i pälsen på baggen och röck till. Stod där med munnen full av vit ull och såg förvånad ut. Bo Vilhelm blev spak och lunkade iväg. Lapphunden Majka hade nog fått sitt innan, för hon vägrade gå förbi baggarna.

Förutom insikten att grabbarna måste flytta, kom även insikten att det faktiskt är rovdjur man har som sällskapsdjur. En samojed skulle nog utan större problem kunna döda en halvvuxen bagge. Man bara tar för givet att hundarna aldrig ens ska pilla på fåren, vilket de heller aldrig gjort, förutom att Millie brukar tvätta Pucko i ansiktet och i öronen. Men någonstans går gränsen, och Bo Vilhelm klampade över den och fick sitt straff.

Till helgen får det alltså bli flytt till de andra 8 bagglammen, så de har några fler kompisar att busa och bråka med. Schysstare att stångas med dem som har horn. Och Millie och Majka kan få ha sin trädgård i fred. Och jag får klippa gräsmattan själv...

Kommentarer
Postat av: Lennart

Tack få fårstoryn, trevligt att läsa och vidarebefordrat till min bättre hälft.



Lill, glöm nu inte att ansluta dig till Skype.



Det kostar således ingenting att ringa mellan Skypeabonnenter. Priset till abonnenter utanför Skype vet jag inte, men framgår säkert av innehållet på deras hemsida.



Du kan testa mot en service som de har beträffande ljudinställningar m.m. Du kan söka på mitt namn i sökfunktionen om du vill kontakta mig och testa "på riktigt".

2008-07-17 @ 17:21:20
Postat av: Lennart

Hej igen!



Har låst om era problem med att fånga in får. Varför inte börja att använda lasso? Samerna använder ju detta på sina renar. Jag var suverän på detta i unga år och har ett och annat tips om det finns intresse.



Nej Lill, jag skämtar inte!

2008-07-18 @ 09:32:03
Postat av: Lill

Men Lennart - du är ju från Skåne! Ni ska väl inte fånga renar med lasso?



Ska kolla på Skype i helgen!



2008-07-18 @ 09:43:47
Postat av: Lennart

Lill!



Men det förstår du väl, att det numera inte finns några renar i Skåne. Det var ju tack vare mina heroiska insatser med lasson, som de sista bortsprungna renarna kunde återbördas till sina rättmätiga ägare i Jokkmokk!



OK med Skype. Om du lägger in dig i systemet så skall jag söka efter dig.



Bara en påminnelse. Jag har jobbat mycket med utveckling av åskskydd och är fortfarande lite av en konsult inom området. Ha aldrig datorn ansluten till elnät eller modem till telefonnät då det är åska på gång. Tänk även på detta då du lämnar stugan. Detta med åskskador på datorer/modemer är mycket större än vad folk tycks förstå. Bra åskskydd kostar multum och är ändå inte hundraprocentigt.



Jag brukar hålla ett "getöga" på www.dmi.dk och klicka på Lyn för att få en förvarning. Jag har själv åskskydd i huset men drar ändå ut alla sladdar till dator, TV (antenn, parabol och elnät) och amatörradioutrustning.

2008-07-18 @ 11:28:20
Postat av: Lennart

Lill!



Här är hela länken till Danmark så slipper du och andra intresserade leta

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm



Vi har gjort 5 liter hallonsylt i dag. Finns inget godare på "rostigt" bröd än hemlagad hallonsylt!

2008-07-18 @ 11:33:37
Postat av: Lill

Ont om elefanter i Skåne också...



Tack för åsktips! Jag brukar ta det säkra före det osäkra. Har du nåt tips på hur man åsksäkrar får?

2008-07-18 @ 13:25:55
Postat av: Lennart

Lill!



Hur man åsksäkrar får?



Skulle möjligtvis vara att man utrustar fåren med små söta gummistövlar, så att de är isolerade från marken. På så sätt borde åskan föredra jordpotentialen i omgivningen i stället för att ge sig på fåren. Observera att stövlarna måste vara söta, eftersom Tor säkert är kräsen av sig!



Hur är det man brukar säga? Vilken dj-a fråga!



P.S. Inget intresse av lassoanvändningen då?

2008-07-18 @ 14:59:25
Postat av: Lennart

Lill!



Glömde kommentera elefanterna.



En viss person vistades en tid i landskapet och det räckte tydligen för att de skulle försvinna!

2008-07-18 @ 15:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0