Lills lilla lammgryta

Tänkte jag skulle bjuda mina grannar på "lamm"gryta på min födelsedag. Så jag tog fram olika Hampusbitar ur frysen och putsade. Mycket kött blev det, även efter det mesta fettet och hinnorna blivit borttagna. Särskilt halsbitarna hade mycket fett insprängt. Det är nog så, att fårsmaken sitter i fettet, för det t o m luktade bagge medan jag höll på med det råa köttet.

Jaja, fårlukten/-smaken lär försvinna i den indonesiska lammgrytan, tänkte jag. Den är fantastiskt god och lättlagad och kryddig. Köttet ska ligga i marinad "20 minuter eller över natten" som det står i receptet. Hampus låg i marinad ett dygn. I äppeljuice, ingefära, curry, lök, vitlök, sambal oelek, soja och lite annat gott.

Kom hem igår och satte grytan på spisen. Sniffade på den efter en halvtimme; den brukar lukta så gott att magen börjar knorra.

Gjorde den inte. Den luktade Hampus.

Nästa sniffning - efter full tid - gav vid handen samma resultat. En klar och tydlig bagglukt, som trängde sig förbi alla de ljuvliga dofterna övriga ingredienser brukar ge ifrån sig. Och den fårlukten får det att vända sig i magen på mig.

Den indonesiska baggrytan är inställd.

Och nästa gång ska vi nog inte skicka avelsbaggen på slakt direkt efter att han gått med tackorna och betäckt dem. Lillebror - som också var avelsbagge och ungefär lika gammal som Hampus - smakade utmärkt, men han hade inte gått med tackorna på en månad. Medan Hampus höll på t o m i slaktbilen att betäcka de enda två tackor han inte fått betäcka innan (de med klövröta).

Till saken hör, att Hampus luktade väldigt mycket bagge i levande livet också. Ingen annan bagge vi haft har luktat så fränt. Så det var självklart att Linda och jag skulle äta upp honom själva; vi var ju tvungna att se om lukten påverkade köttets smak. 

Småbaggarna vi slaktar smakar aldrig får däremot. De är ju så unga och är inte i närheten av en tacka från det de blir avskiljda från sina mammor vid 3-4 månaders ålder.
 
Kotletterna kommer nog att vara bättre; där är ju fettet inte så inbäddat som i halsen. Jag tror Linda och hennes man ätit kotletter och jag har inte hört något om någon pregnant baggsmak.

Kommentarer
Postat av: Linda

Nä, fast vi tycker ju å andra sidan om lammkött. Även det som smakar lamm...

2009-12-18 @ 16:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0