Mera lamm

Cacao fick lamm natten till tisdag. Nattkollen vid tolv och så blev man kvar till klockan tre. En stadig tacka blev det där. Lite snurrande när den lilla ville dia och mamman ville slicka rent men så snart jag prejade Cacao mot en vägg så kom hon på att det var smart att hjälpa sitt lamm.
Lill tog morgonpasset och Pims var då ifärd med att lamma. Första ungen var död, (en tacka), andra ungen var gigantisk och vid det laget hade jag kommit ner till fårhuset för avlösning. Vi trodde den låg bakochfram för den kom aldrig ut men den visade sig bara vara stor. Sist och också minst, för att inte säga minimal, var en brun bagge. Han var hälften så stor som sin svarte bror men minst lika pigg.

Decibel har fått sällskap av Deli hemma hos mina föräldrar. Jag hade massa ärenden i affärer och först tänkte ha honom gömd i en väska. Han sprattlade dock lite för mycket för att jag skulle klara mig igenom IKEAS labyrinter obemärkt (och så kissade han på handväskan) så han fick åka till mormor o morfår.

Nyss hemkommen från nattpasset kan jag rapportera att Fläta fött en svart tacka i tungviktsklassen. Allt var klart och färdigt och det enda mor och dotter behövde hjälp med var att bygga en lammbox och fylla på vatten.

Två ungtackor kvar att lamma. Frid i ett par timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0