Lammröra

Just nu är det ingen ordning alls på lammeriet. Vi har haft ett flasklamm som ändå bott i fårhuset, ett hos mamma och pappa och sen ett till hos mamma och pappa. Häromdagen försökte vi släppa tillbaka de två till fårhuset men det slutade med att Deli låg i "dödsposition" på morgonen och snabbt fick återbördas till (min) mamma o pappa. Decibel var ändå pigg och kry och hade ju lammbaren tillsammans med Diva.

Igår morse hittade jag Diva, död trodde jag, men hon blinkade och bäade svagt. Efter veterinärkonsultation fick Lill köra henne till veterinärstationen där hon fick sockerlösning och B-vitaminspruta. Lill tog med henne till jobbet. Ett bibliotek inte som alla andra...


Hoppet för att Diva skulle överleva var inte stort men fram på dagen stod hon upp och åt med god aptit. På eftermiddagen fick hon ett återfall och var helt slapp och lealös igen. Mer B-vitamin, den här gången i form av pulvertillskott avsett för hästar men det var det bästa vi hittade.

Det var sedan tidigare bestämt att Lill skulle ha Deli hela lördagen eftersom mamma o pappa skulle iväg idag.

Lördag kväll och Lill har bestämt sig för att samla ihop alla flasklamm i köket hemma hos sig. Deli: liten, lös i magen men pigg, Decibel: pigg och glad men glömmer att äta om man inte pekar på nappflaskan, Diva: kraftigaste av flaskisarna men mystiskt sjuk.

Vi får se vilka som överlever natten. Eventuellt bara någon av Lills hundar.

Tidigare ikväll släppte vi ut gänget i lammhagen. Snövallen har äntligen smält bort utanför dörren och det har börjat torka upp. Det spritte lite i lammbenen men spralligast av alla var tant Tofs som var fullkomligt överlycklig att få komma ut.  Tyvärr började det mörkna så bilderna blev suddiga.










Kommentarer
Postat av: Veronica

Vilka härliga bilder

2010-03-28 @ 11:57:48
Postat av: *Mette*

Men herreguuuud (förlåt) vilka roliga bilder! Den översta är ju skrattkrampsframkallande!

2010-03-30 @ 10:00:38
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Linda

Ännu roligare när jag med flit missförstår dig och tror att du syftar på Lill på biblioteket som är den allra översta.

2010-03-30 @ 23:12:24
Postat av: maria viken

Jag tänkte på bilden som är nr 2 på djuret. Tanken var en strutts men sedan när jag skrollar ner så såg jag ju att det var ett glatt får som sparkar bakut. Haha så härligt.

2010-04-02 @ 11:08:09
URL: http://mhv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0