En lugn dag

Gårdagen bestod i att vakta Bolly som hade sett ut att vilja lamma sedan i söndagseftermiddag. Inget hände på hela dagen förrän sista titten innan min fotokurs som startade kl 18.00. Attans, vattnet hade gått.  Lill kom iallafall efter ett tag och jag åkte till staden. Bolly fick dock inte ut något lamm och Lill misstänkte att saker och ting inte stod rätt till så jag åkte tillbaka till fårhuset (hann ta tre bilder på kursen).

Nehej, Lills invärteskontroll av lammstatus i Bolly visade många klövar på väg ut. Omöjligt att reda ut vilka klövar som hörde till vilken mule och vilken ände. Jag försökte också men lyckades inte heller reda ut det. Vi ringde veterinären. Jour såklart. Jourveterinären fanns i andra änden av distriktet. Långa minuter i den timmen kan jag lova.

Veterinären kom och lyckade till slut sortera ut ett tacklamm som kom ut med bakbenen först. Hon levde! Lill hade redan kännt att det fanns en bagge därinne med centimeterlånga horn och vips var han ute också. Pigg och stark. Fantastiskt att de klarat den pärsen för nu var klockan närmare 22.30

Tacklammen var litet och tunnt och vi var rädda att hon skulle frysa ihjäl så jag tog med henne hem.  "She is the width of a pencil" sa min man (som slutat förvåna sig över saker som händer med får). Han erbjöd oss soffan men lilla bä och jag bäddade i badrummet och hade en mysig natt/morgon där.

Mamma Bolly tog emot sin unge utan problem men Diva, som jag döpt henne till, har bestämt sig för att jag är riktiga mamman och det tog hela förmiddagen innan jag övertalat henne att hon faktiskt kan dricka mjölk ur spene istället för nappflaska. Hon tutar i högan sky när jag går ifrån henne och är ganska enerverande. Och söt.

Ingen av de andra ger några tecken på att vilja lamma så i natt ska det sovas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0