15 lamm ...and still counting

Det har varit bråda dagar i fårhuset.
Efter Dotts Dip & Depp var det Amandas tur på fredagkvällen. En bagge kom först och efter ett par timmar kom ett halvmumifierat foster som såg ut som en röd dinosaurie (utan ögon, päls eller ben), ganska äcklig faktiskt. Sen kom ett tacklamm. Allt verkade OK till en början men när vi släppte över Amanda till lammboxen visade hon med all önskvärd tydlighet att tacklammet tänkte hon inte ta hand om. Luktade hon död? Hade vi varit för snabba att torka och fixa? Förväntade hon sig bara ett lamm? Vi lär aldrig få veta men lammet fick följa med hem till mig. Efter en natt med henne på madrassen i badrummet fick hon namnet Decibel. Det ringer fortfarande i öronen.
Hunden Morris välkomnar alla badrumslamm.



Nu bor hon hos min mamma och pappa. De har för tillfället även hand om syrrans hund och hennes dotter med dubbelsidig öroninflammation. De har alltid varit så snälla och tagit hand om alla djur som blivit kvar eller som vi av någon anledning behövt hjälp med; nån kanin, chinchillor, guldfiskar, katter, hund, minigris, häst... Gränsen går, har de alltid sagt, vid avlagda pojkvänner.
Säkert vårtecken: Lammöron i rabatten.


Lördag eftermiddag och det är Bettans tur att lamma. Första gången för Bettan men hon får också två lamm! En Dillberg och en Dilba. Hon är jätteduktig mamma och tar fint hand om de båda.
Bettans Dilba



Under tiden hon får sin andra går Chutney omkring och gör lamningsrörelser. " Nu ska Chutney lamma" säger jag,  "Äsch" säger Lill. Chutney dyker på Bettans andralamm och Lill får brotta bort henne.

Jag fotar och ropar ta det försiktigt, hon ska ju lamma! Äsch säger Lill.


Vi leder över Bettan och lammen till familjebox.



Chutney SKA LAMMA säger jag. Hon har en blåsa! Va? Nu? Hon kan väl inte bara lamma sådär? Säger Lill som fullständigt förnekat alla lamningstecken från Chutney senaste timmen.
En kvart senare är ett lamm fött utan större åthävor och medan hon slickar rent det så kommer det en blåsa till. Lamm nummer två rinner ut utan att hon ens lägger sig ner och denna lilla förstagångslammare sköter sig också exemplariskt. (Även om lamm nummer två ser ut som en liten spindel med bara fyra ben). Vi döper dem till Dukkah och Deli eftersom mamma heter Chutney och en vän som tillverkar chutney även gör kryddblandningen Dukkah vilka båda är Deli -(katesser).

Söndag morgon och det är Lill som har morgonvakten. Jag kollade dem vid ett i natt och allt var lugnt. Klockan 06.01 ringer Lill och tycker det tar tid. Neeeej då säger jag, det är helt normalt (jag har lånat mycket från barnmorskan jag hade med mina barn och just då och vid det klockslaget kände jag att det var mycket normalt och att jag inte behövde kliva upp).
Det visade sig vara normalt och Bella födde två fina bäsingar.


Förmiddagskollen var min och jag misstänkte att Cocos var nästa lammerska. Mycket riktigt (för en gångs skull), när Lill kom för att kolla dem vid tvåtiden hade hon fött ett lamm och hade en andra på väg. Allt gick bra som tur var, eftersom denna lilla tacka är helt otam. Den enda vi har som är absolut omöjlig att pilla på ens när hon äter.

Ska vi döpa den till Draperi eftersom den var täckt av en hinna en lång stund?

Samtidigt hade 3/4 av Family Får anlänt för att titta på lammen. De är en familj som älskar får och pappa Jerker med barnen Lisa och Hilda fick vara med om en lammfödsel. När jag kom till fårhuset med té och saft var de nära att frysa ihjäl men det var det nog värt.
Lycka är att mata ett lamm med nappflaska.


Att få Cocos in i sin lammbox var inte helt enkelt. Mat gick före lamm så när Lill lockade ut resten av flocken med kross följde Cocos med dem istället för att  följa med mig som hade lammen. Efter några ögonblicks kaos redde det dock upp sig och väl i boxen var allt lugnt.

Nu är det söndag kväll. Vi har 15 lamm och sex tackor kvar som ska lamma. Inte i natt hoppas vi. Nästan alla lamm är svarta med vitt på hjässan eller pandatecknade. Några är bruna med lite vitt på huvudet. Det lär inte bli lätt att se skillnad på dem i sommarhagen.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0