Tagetesprovet

Jag har en hemmasnickrad stor (150x40 cm) "likkista" där jag brukar odla diverse växter. Just nu växer där bara ogräs och jättebalsaminer, så det ser lite trist ut.

Nu har ju jag ohyra i trädgården vid namn Decibel, Lilleman och Diva, så jag kan inte odla vad som helst, bara sådant som är osmakligt för får.

Efter en kort överläggning med Åsa, som äger handelsträdgården i byn, och Maggan, som är Odlare, bestämde vi gemensamt att tagetes - det äter får inte! Rådjuren tycker i alla fall inte om tagetes, så då borde inte får göra det heller.

Ta med dig en planta hem och prova, sa Åsa. Sagt och gjort. Jag medbringade nämnda planta med tvenne blommor på till de tre lammen.

Slurp, tugg tugg tugg, sa Decibel, som norpat den ena blomman. Sen var det tugg tugg tugg tills bara en bit av stjälken återstod.

Tagetesen bestod inte provet.

Nästa prov gäller pelargon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0