Ordning och reda - lammkött på freda´

I slutet på förra veckan rotade jag fram ett stycke fryst kött ur stor frysboxen. Tyvärr ligger det lite huller om buller i frysen och dessutom var frysetiketterna som jag märkt en omgång kött med inte särskilt frosttåliga utan hade trillat av. Vid något tidigare tillfälle har jag helt enkelt inte hunnit märka köttet (se inlägg ang. leverans av bagge från Bräkne Hoby). Ännu tidigare har jag i min enfald trott att det är klart man ser vad det är. Det var innan allt täcktes av en frosthinna. (Frysen är inte helt tät).

Nu tog jag i alla fall en bit kött ur den back som bestod av gris. (Snett upp till vänster, ovanpå kalkonen och flädersaften, till vänster om två säsongers slaksidor som aldrig blir av att man gör något med.) La för att tina i kylen men, dagen efter då den skulle tillagas, inser jag att det inte alls är gris utan lammstek. Det var ju visserligen en glad överraskning! Det gladde även min man som nu kunnat hämnas genom att hela helgen påpeka det här med grislammet. Han har tidigare fått spydiga kommentarer för att han inte har någon som helst koll på kött och vad som används till vad med kulmen den gången då han gjorde gulasch på lammkotletter.
Sensmoral: bättre att förvänta sig en gris och få ett lamm än tvärtom ...typ.


Kommentarer
Postat av: www.livetpahojden.blogspot.com

Känner igen mig, gjorde precis samma sak i helgen fast tyvärr tvärtom dvs tog fram lamm som visade sig vara gris. Stod och svor över att jag inte märker påsarna ordentligt utan tror att de ska ligga still i sina korgar vilket de inte gör för vi är fler som är och rotar i boxen. Det blev palt med stekfläsk istället för lammgryta.

Hälsningar från mig/ Annelie

2010-01-18 @ 21:40:54
URL: http://www.livetpahojden.blogspot.com
Postat av: Linda

Fniss. Vi får hitta på obestämda namn på våra middagar; "Djur med grönsaker", "Gryta surprice", "Grillat", "Karréfilésida". Det är ju precis vad de gör om man köper kött i affären; filé av innanlår eller vilken del som helst.

2010-01-19 @ 12:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0