Gott & blandat

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att hålla ordning i frysen?

Själv har jag köttet i alfabetisk ordning: Bagge, Får, Gris, Kalkon, Kanin, Lamm, Nöt, Vildsvin. Precis som på biblioteket.

Våra grannar har fått barn! Äntligen! En liten gosse. Namnet icke bestämt ännu. Pappa Lennart har läst en del böcker av Xenofon (grekisk tänkare på 4- och 300-talet f.Kr.) nyligen och är helt inne i Xenofons värld. Risken är överhängande att grabben får heta Xenofon istället för de mer normala Fendt och Deutz.

Och snön fortsätter falla. Xenofons pappa är ute och plogar på nätterna.

Apropå mat (i frys och annars). I dagens Östra Småland var en artikel om att gemene man kastar så mycket mat. Annica Triberg har skrivit en bok om detta "100 sätt att rädda maten". En tredjedel av det vi släpar hem från affären slänger vi!! Hur eller hur så hade tryckfelsnisse (finns han fortfarande?) varit framme i artikeln, varför där stod följande:

"I genomsnitt slänger ett fyrapersoners hushåll fem och ett halvt kilo fullt ätbar man i veckan."

Det tyckte vi var roligt.

Och jag har äntligen fattat beslutet att skaffa höns. Hedemorahöns närmare bestämt. Allmogehöns alltså. Genbankshöns. Kontakt har etablerats med Ingrid i Jämjö, som föder upp dylika. Så till sommaren någon gång ska min trädgård befolkas med befjädrade snyggingar. Linda har ju redan höns - gula Orpington - (en höna och två tuppar...), folket på Gården har höns, Jimi har höns... jag känner pressen...

Nej, men Hedemorahönsen verkar passa mig förträffligt. Förutom att det är en gammal ras, är de friska och sunda, lägger ägg och ruvar dem, tar hand om sina kycklingar bra. Tål kyla och är dessutom vackra. Mer kan man inte begära.

Vad har detta med får att göra?

Inte mycket. Men de låter hälsa att de mår bra och ser fram emot lamningen!

Ett litet P.S.

I skrivande stund sitter jag med ett glas vin. Har ni inte provat The King, eller Elvis-vinet som vi kallar det, så gör det! Cabernet Sauvignon, ca 110 pix, värt vartenda öre. Enda vinet vi har på våra vinprovningar... (Här Linda kan du lägga in en bild från någon av våra vinprovningar.) Går säkert att dricka till lamm, hehe.


Kommentarer
Postat av: Linda

De är så suddiga, de bilderna... får se om jag hittar nåt

2010-01-21 @ 15:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0