Får på fyllan dödar harunge

Igår kväll när jag kom hem till mina trädgårdsfår var de helt uppstissade. De sprang, bockade, hoppade, stångade varandra, jagade varandra och verkade allmänt virriga. Jag ringde Linda, som var på hemväg, så hon kom med sin kamera för att fotografera fårens krumsprång. Naturligtvis hade de återgått till sitt normala vegeterande tillstånd, när hon dök upp en minut senare... Förmodligen hade bäsingarna ätit plommon och äpplen som blivit jästa; det har vi läst att det kan inträffa, så de var helt enkelt lite på dojjan.

Hur eller hur, när Linda travade in med kameran i högsta hugg, undgick hon med bara någon decimeter till godo, att trampa på liket efter en halvvuxen hare, som av någon anledning låg och var väldigt död mitt i trädgården. Dott, Amanda och Chutney låtsades helt ovetande om hur haren kommit dit och såg så oskyldiga ut som bara får kan göra. Jag har läst om att renar ibland äter en och annan lämmel, och värmlandsfår är ju visserligen en ursprunglig ras, men en hare - det var väl att ta i?

Här ser man hur de kastar och leker med sitt byte:





(P.S. Tre Trädgårdsfår skyllde på katterna, som inte var där och kunde försvara sig.)

Kommentarer
Postat av: Pernilla Corneliusson

Hej! Just hittat din blogg, den verkar väldigt trevlig och rolig. Har lagt den som bokmärke. Säg mig, bor du på en gård?

2009-09-05 @ 18:06:56
Postat av: Lennart

Hej!



Men snälla, nu får väl damerna lugna ner sig en smula.



I förra inlägget så "befruktade" Linda det värsta. Har funderat hela helgen hur nu detta skulle gå till.

I detta inlägget kastar ni döda harungar på de vettskrämda fårstackarna.



Skärpning!



Hälsningar

Lennart



P.S. Börjar snart bli dags att larma akutdjurskyddets lokalavdelning i Bölebro!

2009-09-06 @ 20:54:57
Postat av: Lill

Vi förnekar allt!

2009-09-06 @ 21:36:08
Postat av: Lill

Hej Pernilla!



Vi är två som har fåren och bloggar - Lill (jag) och Linda (hon). Vi bor bägge i vanliga hus, men vi hyr lagård av en god vän.



Roligt att du gillar bloggen!! Ett och annat vettigt kan du ju plocka upp från den och stundom lite trams som du märker...



Bästa hälsningar!



Lill o Linda



2009-09-06 @ 21:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0