Livshotande skador, baggbullar och tankeläsning

Gevalia gick lite bättre idag; kanske "självsprickan" läker ut. Om hon har haft någon tagg eller dylikt i klöven, kan det ju ha bulnat ut också. Vi får väl se om hon blir helt frisk; hon står inte så högt i kurs hos oss (speciellt inte hos Linda), dels för att hon är ett asocialt får, dels för att hon har dåliga klövar och har nedärvt dem till sin dotter Björk, dels för att hon inte behagade bli dräktig sist det begav sig. Fast hon är en stor och annars frisk tacka, som fick tvillingar första gången hon lammade, så vi får avvakta och se hur det går med klöven.

Idag fick jag tag på lilla Choklad och hennes syster Cacao, som undslapp oss häromdagen. De hade fina klövar och fick sig en skvätt fästingmedel i nacken. Nu är det bara Vårt Skygga Lamm Caramelle (Mellis) som vi inte fått tag på. Hon vägrar att gå in i fållan, så länge vi är kvar i hagen. Så fort vi står utanför elstängslet går hon in i fållan och tittar uppkäftigt på oss. Kräk.

Till råga på allt lyckades Cacao kicka till mig när jag klippte klövarna, så att sekatören slog mig på ett finger och det blev ett djupt hack. Såret bara blödde och blödde - det var lite som en Monty Pythonsketch - och jag blödde ner mig själv och sekatören och lammen och allt jag rörde vid. Varför har man aldrig plåster med sig? I vintras var det Linda som gjorde sig illa i ett finger - inga plåster. Vi tog toapapper och virade om fingret och virade sen det hela med silvertejp. Mycket stilfullt.

I bagghagen har allt varit frid och fröjd och gossarna håller sams och växer och ser ut att må förträffligt. Bara stackars Hampus var lite justerad igår vid tilltittningen - antingen har han blivit huggormsbiten eller getingstungen mitt på nosryggen, så han hade en stor bulle där, varför han genast blev en bullbagge då han var snarlik en bullterrier.

Border collien har lånat hem en bok från biblioteket om hur man ska aktivera sin matte. Matte tog med boken till Lindas fik och bad Linda välja ut en övning, som border collien kunde öva på tillsammans med matten. Matten tänkte en tanke under tiden kaféägaren bläddrade i boken och den tanken var - ta nu bara inte den där övningen där hunden ska lära sig plocka upp saker och släppa dem i en korg (att städa). Jag borde vetat bättre än att tänka i närheten av Linda, eftersom hon allt som oftast läser mina tankar - sålunda ska border collien öva sig och matte i städandets konst...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0