FF=Fårfritt ...eller möjligen Fullständigt Förtrollad

FF står för många olika saker. Här i Kalmartrakten har det väl oftast betydelsen rödklädda pojkar springandes efter en boll, representerande Kalmar FF. I skolavslutningstider -  som närmar sig med stormsteg- betyder väl kanske oftast urartad fest pga FF=föräldrafritt.

I min värld, just nu, betyder det FÅRFRITT.  Jag behöver inte släpa ensilage, kånka vatten eller klippa klövar på ...länge. Våra ullegullefår har ju sommarlov och blir så väl tilltittade på sina respektive platser att det är bara för vår egen skull vi måste åka och hälsa på dem.

Så vad gör man då? Jo, provar nya fårrelaterade sysslor såklart. I förra veckan fick jag kontakt med en  tjej som ska lära mig att spinna! Jag störtade hem och plockade in spinnrocken jag ropat in på auktion och med datorn bredvid mig försökte jag googla mig fram till hur det skulle gå till. Det gick sådär... Det är nåt med vingen och spolen som inte stämmer.

Så - otålig som jag är- köpte jag mig en slända idag. Det skulle, enligt samstämmiga uppgifter från böcker (jag länsade biblioteket igår) och internetsiter, vara en bra start. Jag köpte också förgarn som skulle göra det hela busenkelt. Det var det inte. Rätt som det är går det ju av och sländan brakar i golvet (och avslöjar att jag inte alls sysslar med mina ordinarie arbetsuppgifter här på kontoret). Men det ska gå. Tänk när jag bär min lammullströja som jag stickat av garn jag spunnit själv av ull jag klippt för hand från en vacker lammunge som fötts hos oss.  Tänk, den dagen ...då kan ni förmodligen hålla utkik efter två torsdagar i samma vecka också. Men just nu är jag fullständigt förtrollad av allt man kan göra med ull.

Kommentarer
Postat av: Lill

Glöm nu bara inte att lämna tillbaka biblioteksböckerna i tid...

2008-05-15 @ 16:53:41
Postat av: Lennart

Jag läste någonstans i någon tidning någon gång i vintras!

Att om man "tjorvade" (skånska tror jag och betyder väl att man rullar ihop) fårull och lade ut i strängar, så var mördarsniglarna inte pigga på att krypa över detta.

Om damerna får lite "skräpull" till övers, så kan ni väl låta någon i er bekantskapskrets med svåra mördarsnigelbesvär (!), göra en test under mottot "allt för vetenskapen"!

Jag avvaktar med stor spänning resultatet!

2008-05-15 @ 22:09:34
Postat av: Lill

Jo, bara vi hittar nån som verkar i vetenskapens tecken, så ska vi nog kunna ordna lite provmaterial...

2008-05-16 @ 12:14:44
Postat av: Lennart

Till Lill för info. Hannasgården utanför Simrishamn och deras tomatpriser.

TH07 Gardeners Delight
Röd, cocktail. Sortklenod (Heirloom) från 1800-talet. Röda runda, ca. 20 g i långa klasar goda. Högväxande för växthus eller varm vägg ute eller på balkong. Små, mycket söta, välsmakande frukter. Tidig mognad. Vikt: ca 20-25 g och diameter: 25-35 mm. Långa klasar med 12-14 frukter. Plantorna är starkväxande. Förmodligen den mest populära röda cocktailtomaten av dem alla. Skall tjuvas och bindas upp.

Pris: 35:- | finns i lager

Alltså 35 spänn för en tomatplanta! Det finns andra på samma ställe som kostar 45:- och som jag själv använder. Sluta med fåren och satsa på tomater!

2008-05-17 @ 13:47:55
Postat av: Lennart

Sorry, fick inte med Hannasgårdens URL http://www.hannasgarden.se/?sida=lista&vilken=tomat


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0