Stolly, Bris och DånJohan

Vår Stolly går och känner sig ensam i sin hage och bräker efter sällskap. Veterinären avrådde från att ta dit Stollys syster Bolly, även om hon gick i en hage bredvid, så Stolly får bräka på. Imorse satte hon igång i gryningen strax efter 4, förmodligen för att hon hörde en ko råma på gården bredvid. Hon blev satt i finkan och utsläppt senare på morgonen. Knölarna under hakan har redan börjat minska i storlek. Bölderna har nästan torkat ut.

Och vår lilla föräldralösa Bris, vars mamma fick nödslaktas i midsomras, kom för första gången fram i sommarhagen och lät sig klappas. Hon och hennes syster Bettan har varit skygga hittills, men igår tog alltså Bris mod till sig och sprang inte sin väg. Hon tyckte till och med att det var mysigt att bli kliad och ville inte att jag skulle sluta utan gick efter mig en bit. Och då kan man bara inte gå därifrån; man måste gosa lite till...

I och med att min trädgård fick bli sjukhage för Stolly, måste vi hitta ett annat ställe att förvara vår nya bagge på - hämtas nu på lördag - tills vi ser att han är frisk och kry. Han ska få gå med vår gamla tacka Rosa i lammhagen vid vårt gamla fårhus i halmladan. Som tur var har vi inte hunnit ta ned allt fårstängsel där, så med några smärre ingrepp fixade vi till den igår, så den står redo för Don Juan och hans följeslagerska. Nu är han ju säkert frisk och kry, men man tar det säkra före det osäkra och fotbadar (mot fotröta, en smittsam klövsjukdom) och preparerar mot ohyra. Sen får det gå tre veckor innan han kan gå i tjänst.

Sen är ju frågan vilken av de tre baggarna som är till salu, som vi till slut köper: den grå, den svarta eller den bruna. Har en känsla av att vi kommer att klunsa om det, om inte någon av dem är extra kär förstås (i ordets skånska betydelse)...

Kommentarer
Postat av: Lennart

Rapport om mördarsniglar och fårull.



I går kväll gjorde jag en "mur" av fårull som jag "knölade ihop" så gott jag kunde för att få den någorlunda sammanhållen. Den blev cirka 25 cm i innerdiameter, cirka 10 cm bred och 5 cm hög.



Vid 22:00 tiden gav jag mig på nytt ut i trädgården, fångade in och placerade sniglarna i borggården. Med hjälp av min excellenta 5 watts pannlampa och den speciella mördarsnigeldödarspaden (liten trädgårdshandspade skarpslipad som en kniv i framkanten) fångade jag in 5 mördarsniglar av varierande storlek 4-10 cm långa samt 2 pantersniglar cirka 7 cm långa.



Redan efter några minuter började 2 av de större mördarsniglarna utan minsta bekymmer krypa upp på ullen och någon låg efter cirka 10 minuter helt uppe och utsträckt på "muren". Avbröt övervakningen eftersom den tycktes trivas och låg kvar.



I dag på morgonen vid cirka 08:00 var "muren" helt intakt och det fanns inga sniglar kvar i borggården. Har även lyft och kollat så att ingen hade krupit in under ullen.



Tyvärr pekar detta på, att fårull har ingen som helst betydelse för att förhindra mördarsniglarnas framfart. Så där sprack den affärsidén!

2008-08-14 @ 11:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0